18 tammi Kilpailija kainalossa
Kirjailija Booker T. Washington sanoi aikanaan:
”Associate yourself with people of good quality, for it is better to be alone than in bad company.”
Yrittäjyys on pitkälti yksinäistä puurtamista, oman yritystoiminnan kehittämistä ja tallailua omassa poterossa. Näinhän se on pitkään kotimaan markkinoilla toiminut – jokainen tekee omaa juttuaan, yritykset on kilpailijoita keskenään ja raha-asioista tai asiakkuuksista ei juuri huudella. Jos menee huonosti, se pidetään omana tietona. Jos hyvin, ei sitäkään kannata kertoa, kun kohta joku kuitenkin äkkää että yritystoiminta on kannattavaa ja ryhtyy kilpailijaksi!
Höpsis! kuuluu meidän päästä. Nuorten yrittäjien keskuudessa vallitsee selkeästi ajatus Sharing is Caring. Liikevaihdoista puhutaan avoimesti, samoin kuin asiakkaista ja työskentelymenetelmistä. Sama meininki on meidän puljussa, muiden menestys ei ole meiltä pois ja siksi olemme luoneet hyvät välit myös lähialueen kilpailijoihimme Varkauden Lasermerkkaukseen ja Heidin Korttipajaan.
Varkauden Lasermerkkaus on yhden miehen, Lari Vartiaisen firma. Lari tekee yritystoimintaa sivutoimisena, intohimosta tekemiseen ja kokeiluun. Päätuotteena yrityksellä on nimensäkin mukaisesti lasermerkkaus, materiaaleina mm. puu, rosteri, teräs ja kylttimuovit. Heidin korttipaja puolestaan keskittyy palvelemaan parhaansa mukaan kotimaisia askertelijoita ja kuluttajia. Heidi tekee itse leimasimia ja korttimateriaaleja sekä myy askartelutarvikkeita vaikka mihin tarpeeseen!
Miksi sitten pidämme kilpailijoita kainalossamme? No, ensinnäkin Suomen markkinoille mahtuu monenlaista laseralan yrittäjää ja näiden kahden tekijän kanssa meidän ajatusmallit selkeästi kohtaavat. Ja toiseksi, vaikka teemme periaatteessa ihan samoja hommia, meillä kaikilla on oma niche, jolle olemme suuntautuneet. Emme siis varsinaisesti kilpaile samoista asiakkaista tai töistä, ainakaan kokoaikaisesti. Kolmanneksi, meille on ensisijaisen tärkeää että asiakas saa hyvää palvelua, ja toisinaan kun meidän työjonot on täynnä, hyvä palvelu tarkoittaa sitä, että asiakkaan voi ohjata sellaiselle taholle, jonka tietää varmasti hoitavan asian kuntoon.
Yhteistyökumppani on myös tukena silloin, kun laserkoneessa on joku vika tai jotain materiaalia ei tahdo löytyä millään. Erittäin virkistävää on, että kumppaneille voi heittää facebookissa viestiä, kysellä kuulumisia ja pohtia yhdessä alan kehitystä tai vaikka vain jauhaa kaikkea turhanpäiväistä. Yhteisöllisyys antaa yrittäjälle voimaa omaan tekemiseen, osaamisen kehittämiseen ja tsemppaa parempaan.
Booker T. Washington päättää tämän blogikirjoituksen toisella viisaalla lauseellaan: