17 helmi MOoCBin lyhyt historia
MOoCBin ensimmäisenä vuotena syntyneitä suunnitteluja.
Mitä saadaan kun yhdistetään intohimoinen tuotemuotoilija, laserleikkuri, organisointitaitoinen restonomi, karvainen corgi ja liuta yhteistyökumppaneita?
Vastaus on: MOoCB nykytilanteessa.
Liiketoiminta päälaelleen
Henri rekisteröi toiminimen HS Conceptsin 30.12.2011 – firma täytti siis periaatteessa viime vuoden lopulla 5 vuotta. Mutta ”oikea” toiminta alkoi vasta syksyllä 2012, kun laserkone pääsi uuteen kotiin. Ensimmäisen vuoden aikana Henri kävi Valmennusmajakan yrityskurssilla hiomassa liiketoimintasuunnitelmaa, yritysideaa ja rahoitusta. Ajatuksena oli valmistaa kuluttajille sisustustuotteita kierrätysmateriaaleista, etenkin pahvista. Laserleikkurin hankinta ei ollut edes mielessä, kun ensimmäiset tuoteprotot syntyivät Henrin isän Jarin pahvileikkurilla, mutta koneen hankinta tuli ajankohtaiseksi, kun Henri huomasi ettei pahvileikkuri palvelisi tuotesuunnitelua parhaiten. Liikevaihtoa olisi toimintasuunnitelman mukaan tullut parin vuoden jälkeen 50 tuhatta euroa, jonka mukaan rahoituslaskelmatkin tehtiin. No, eihän se ihan niin mennyt.
Puhutaanpas hitusen rakkaasta miehestäni: Henri on muotoilija ja eräänlainen visionääri. Toimivuus menee kaiken edelle, joten kai hänessä jotain insinöörinkin vikaa on. Henri rakastaa tuotesuunnitteluun, rakenteeseen ja vektoreihin uppoutumista. Valmistuksen kokonaisuudessa kaiken pitää olla kohdallaan: materiaali toimivaa, työstöaika sopiva, ei turhia työvaiheita ja vektorikaavion pitää olla viimeisen päälle hiottu. Ja lopputuloksen pitää näyttää hyvältä, asiakkaan brändiin osuvalta. Se missä Henri ei ole niin vahvoilla, on myynti, markkinointi ja asiakastöiden organisointi. Aika nopeasti liikkeen avaamisen jälkeen hoksattiin, että tuotteen valmistus toimii, mutta sen myynti ei. Valaisimia ja kelloja meni kaupaksi muutama kappale kuukaudessa ja työpäivät piti kiireisenä tuotteiden kehitys, joka ei kuitenkaan tuntunut tuottavan tulosta.
Ensimmäinen oikea yritysasiakas, joka pyysi laserleikkausta alihankintana oli Studio Halonen. Annamaija Halonen on toiminut muotoilualan yrittäjänä vuosikymmeniä ja on tunnettu puulautasistaan sekä kierrätyskoruistaan. Annamaija etsi tuotevalmistukseen uutta yhteistyökumppania ja laserkone mahdollisti uuden suunnan – tuotesuunnittelun ja laserleikkauksen alihankintana.
Rakkaus mukaan työntekoon
Oma ammatillinen kehitykseni tuntuu olleen aina hiukan sattuman kaupan varassa. Hain opiskelemaan Restonomiksi vähän vahingossa ja satuin pääsemään sisään. Ensimmäisen vuoden mietin, mitä oikein haluan tehdä? Ravintolatyöhön minusta ei ollut, ja hotellialakaan ei varsinaisesti kiinnostanut. Olin kuitenkin hyvä opiskelija, otin vastuuta ja lähdin johtamaan projekteja. Projektipäällikkyydestä, organisoinnista ja muiden johtamisesta löysin tavallaan kutsumukseni – tässä minä olin hyvä. Pääsin Savonialle harjoitteluun johtamaan isoa tapahtumaprojektia ja sen stressaavuudesta huolimatta kehityin vuoden aikana ammatillisesti enemmän kuin olisin koskaan uskonut!
MOoCB oli pyörinyt pari vuotta. Henri veti firmaa omalla muotoilullisella ammattitaidolla, mutta kipuili myynnin ja markkinoinnin kanssa. Rahaa tuli, mutta ei tarpeeksi ja oma kiinnostus ei riittänyt tehokkaaseen markkinointiin. Minä tein omaan projektiin liittyviä itsenäisiä hommia MOoCBin toimistolla ja otin vastuulleni siinä sivussa MOoCBin markkinoinnin somessa. Osasin nähdä asiakkaan tarpeet selkeämmin, tarjota jotain sellaista, jota muut tarvitsivat. Tuoda esille ongelmia ja kannustaa Henria organisoimaan asiakastöitä paremmin. Työnjako alkoi tuntua luonnolliselta ja Henrikin stressasi vähemmän, kun sai keskittyä tuotesuunnitteluun täysillä.
”Mites tuo oikein toimii?”
Tämä on kysymys, joka on kuultu useaan kertaan vuosien varrella kun ollaan kerrottu, että pyöritetään yritystä yhdessä.
Me ollaan pariskuntana melko erilaisia tyyppejä, joista on vuosien mittaan hitsautunut tehokas työpari. Molemmilla on selkeä näkemys siitä, mihin yrityksen pitäisi mennä ja keinot, millä lopputulokseen päästään, puhutaan yhdessä läpi. Puhuminen onkin meidän tärkein keskinäinen työväline. Sanoilla voi selittää omaa näkemystä, tunnetta, menetelmiä tehdä töitä ja kertoa pään sisällä liikkuvista suunnitelmista. Alussa kommunikointi tuotti ongelmia, kun ajatusten sanoittaminen järkeviksi lauseiksi ei ihan toiminut, mutta nyt muutaman vuoden jälkeen ymmärretään toisiamme jo puolesta sanasta ja molemmat ottaa automaattisesti omat vastuualueensa hoidettavaksi.
Kohti parempaa palvelua, asiakas edellä
Laserleikkaus on palvelua. Monille se on konkreettista työtä ja suorittamista, mutta meille palvelu tulee ykkösenä. Asiakaslähtöinen tuotesuunnittelu on ensisijaisen tärkeää, kun tavoitteena on vuosia kestävä yhteistyö. Mutkaton palveluprosessi toteutuu meillä niin, että asiakas voi ottaa yhteyttä vaikka facebookissa tai whatsupissa, apua saa aina kun sitä pyytää ja hommia ei tehdä euronkuvat silmissä. Tottakai työstä pitää saada korvaus, eikä yleistä hintatasoa lähdetä polkemaan, mutta hommia ei tehdä sekuntikello kädessä.
Uudet nettisivut ja MOoCBin uusi suunta ovat olleet pitkään hautumassa. Kun nettisivut saatiin julkaistua, helpotus valtasi mielen: nyt ollaan päästy siihen pisteeseen, että voidaan tehdä juuri sitä mitä halutaan. Laserleikattuja koruja, kylttejä, logoja, tuotemerkkejä, muotoilupuolen tuotesuunnittelua, älyvapaita ideoita hyvien tyyppien kanssa ja paljon muuta.